Tildaiusa

Resan hit!

Måndagen den 7 augusti

Resan hit var lång och jobbig, men som tur var så möte jag upp 5 andra tjejer på flygplatsen som skulle på samma äventyr som mig. Redan klockan 6:00 mötes vi på Arlanda för att checka-in och gå igenom säkerhetskontrollen tillsammans. När vi var klara med det så blev det frukost och alla fick berätta lite om sig själva, om hur många barn man kommer att ta hand om och var man kommer att bo under året.

Tyvärr så hamnade alla lite utspritt på planet men jag och Sofia hamnade bredvid varandra. Så skönt att ha någon att sitta och prata med när man flyger så långt. Flygresan var på 8 timmar och 45 minuter!!!

(Lämnar ett regnigt Sverige)

Vi hann med mycket under tiden, prata om allt möjligt, skratta men det slutade med att vi somnade på varandra.

När vi väl landade på Newarks flygplats väntade säkerhetskontrollen, det som jag var mest nervös över. Men det gick bra för oss alla och vi kom in landet. Vi fick vårt bagage fort och kunde lämna flygplatsen en timme efter att vi hade landat.

När vi kom fram till hotellet som vi skulle bo på samt ha alla klasser på, så fick vi en videogenomgång om vad som skulle hända under veckan, hur saker WiFi funkar och även hur duschen på rummen fungerar. När som visade hur den funkar så tänkte jag "Tror dom att vi är dumma i huvudet, klart man fattar hur en dusch funkar".  (Senare på kvällen så var det jag som inte kunde få igång duschen, haha, så typiskt.)

Vi var även tvungna att lämna ett bagage i ett annat rum, vet ej varför, dom hade ingen bra förklaring för det. När vi var klara med allt detta och äntligen hade fick tillgång till rummen och kunde lämna ifrån sig allt så gick vi och åt  en sen lunch vid 14:30 på restaurangen som fanns på hotellet.

För att hålla hos vakna så åkte vi till ett shoppingcentrum i närheten, men ingen utav oss hade någon plats i något bagage för någon shopping. Så vi gick bara runt och väntade på att tiden skulle gå och att bussen skulle komma så att vi skulle få sova på hotellet.

Efter att har varit vaken nästa i ett dygn så var det äntligen dags för lite sömn, vid 21. Har nog aldrig sovit så gott, tror att det var min bästa sömn någonsin!

Jag delade rum med två andra tjejer, en från Tyskland och en från Mexico och både dom två kommer att bo i närheten av mig i Chicago.

Tisdagen den 8 augusti

Dag två i Newark började med ett wake up call 6.00 am, jag hade gärna sovit längre. Men det var dags för frukost och skola.  Vi i det svenska gänget åt tillsammans innan vi fick gå till en jättestor konferenslokal där alla au pair-er samlades. Vi var 222 tjejer och 5 killar, total 227 stycken från 28 olika nationaliteter, vilket var den största gruppen hittills i år.

Efter en lång dag med mycket information om olika stadier i barns uppväxt och vad man ska tänka på, så var det äntligen dags för det vi hade längtat efter. NEW YORK!!!

Vi fick betala för att åka med på bussresan in till New York så alla au pairen åkte inte med men vi var många, vi fyllde upp 4 bussar så åkte in till The Big Apple. Vi hade en jättebra guide som frågade oss vad vi ville se även om vi hade en bestämd tur/route. Vi stannade till vid Robert F. Wagner Junior Park för att ta bilder på Frihetsgudinnan, samt en gruppbild med alla au pair-er

som åkte med.

Efter det åkte vi vidare till Central Park där vi tog en snabb promenad igenom parken innan vi åkte vidare till Time Square. Där hade vi ungefär en timme fritt. Jag, Sofia, Linda och Cicci, gick

runt tillsammans, tog massvis med bilder och köpte mat i en food truck. Ett perfekt avslut på kvällen, innan vi var tvungna att åka hem igen.

Onsdagen den 9 augusti

Dag tre, återigen ett wake up call 6.00 am. Denna dagen var full att lektioner, hela förmiddagen pratade och testade vi på HLR, hur man ska ta hand om olika skador, hur man använder allergisprutor. Efter lunch blev vi uppdelade i grupper angående vilken ålder man hade på sina barn.

När dagens lektioner var slut, kunde man åkta in till New York återigen (tyvärr så var det dyrt) så vi skippade det. Vi ( jag, Linda, Sofia och Cicci) stannade istället på hotellet och badade i poolen. Gick ner till restaurangen och beställde lite mat som vi åt uppe på mitt rum, då mina roomies var i New York. En sista middag tillsammans innan alla skulle åka vidare på torsdagen.

Torsdagen den 10 augusti

Dag fyra, samma visa även denna dag, wake up call 6.00 am. Vi svenskar åt en sista frukost tillsammans vid samma bord som de tidigare dagarna, som blev vårt bord både till frukost och lunch. Efter det åkte jag upp till rummet igen och hämtade mitt bagage eftersom att vi var tvungna att vara ute ur rummet 7.45. Lektionerna började klockan 8 även denna dag, och handlade om hemlängtan, köra bil samt lite andra regler och lagar som kan vara bra att veta. Sedan var det dags för en snabb lunch innan jag var tvungen att säga hejdå till det Svenskagänget. Jag tillsammans med några andra tjejer åkte shuttle bus till flygplasten, där vi fick checka-in. Mitt stora bagaget som jag inte ens hade rört sedan Sverige var det överviktigt på helt plötsligt så fick packa om lite snabbt innan jag kunde gå vidare till säkerhetskontrollen. Vid gate så satt vi alla blivande au pair-er ihop. Alla trötta efter långa och intensiva dagar på Academy. Hamnade själv på denna flygningen, men det var skönt att sitta själv och så jag fick sova lite.

Som tur var denna flygningen kort i jämförelse med den till Newark, endast 2 timmar och 35 minuter. Väl på plats i Chicago kom min värdpappa och tjejerna och hämtade mig, min värdmamma var på affärsresa i D.C. Tyvärr så var det mycket trafik så jag fick vänta på dom, men de flesta familjerna var sena så vi kunde vänta tillsammans.

På vägen hem så stannade vi och åt tillsammans, när vi skulle åka hem så spöregnade det. Så vi runt lite i området och kollade på var tjejerna går i skolan och åkte även ner en snabb sväng till stranden. När vi kom hem så visade tjejerna mig hela huset och såklart mitt rum. Vi avslutade kvällen ihop i föräldrarnas säng och kollade på America’s Got Talent, innan jag gick upp till mitt rum för att sova första natten i min nya säng, i mitt nya hem.